Jan Kościuszko powraca na trasy GSMP

Postaram się przesłać Panu informacje dotyczące mojego startu w 3 eliminacji GSMP. To mój pierwszy start, a zarazem powrót do czynnego sportu po blisko 25-letniej przerwie. Moje starty zakończyłem wyścigiem w Siennej, zamykając mój bilans uzyskaniem 28 tytułów Mistrzowskich w Górskich Samochodowych MP. Po zakończeniu startów zająłem się prowadzeniem kariery sportowej mojego syna Michała i trwało to do momentu, kiedy stał się kierowcą fabrycznym oraz rozpoczął regularne starty w WRC.
Ostatnie 2 lata brałem udział w prawie wszystkich eliminacjach Mistrzostw Polski w formule VIP CAR, używając do tego celu historycznych samochodów z mojej kolekcji tj. Austin Cooper 1300 S, Fiat 125 Akropol, oraz sporadycznie samochód nowej generacji Alpina A-110, traktując to jako rekonesans oraz zapoznanie się z aktualnymi trasami Mistrzostw.
We wrześniu 2024r. rozpoczęliśmy budowę samochodu BMW 2002 TI w homologacji 1971r. Samochód ten zbudowany został od podstaw, praktycznie z nowych części. Wyposażony jest w silnik 19… zbudowany na najlepszych częściach dedykowanych do wysoko kwalifikowanego sportu w tej kategorii. Wszystkie części są zgodne z regulaminem. Wygenerowana moc tego samochodu to między 245-260 km, w zależności od nastawów oraz rodzajów używanego paliwa. Dodatkowo samochód wyposażony został w nowo zbudowaną 5 biegową skrzynię biegów Doulex o prostych trybach (kłową). Klatka bezpieczeństwa wykonana została zgodnie z homologacją w firmie Ireko . Dysponujemy 4 kompletami wymiennych sprężyn do zawieszenia oraz amortyzatorami Billshtein oraz oryginalnymi zestawami kompletnie zregenerowanymi z epoki. W samochodzie używane będą opony Pirelli Sleek oraz opony Michellin. Oba rodzaje opon o szerokości 200, felgi ATS 8 cali tył, 7 cali przód. Układ hamulcowy to zgodne z homologacją zestawy dedykowane do tego modelu wersji wyścigowej. Zbiornik paliwa seryjny, wypełniony granulatem bezpieczeństwa, umiejscowiony na płycie podłogowej (zachowanie balansu wagi).
Ze względu na niską wagę samochodu wszystkie dociążenia do wagi regulaminowej umiejscowione są na płycie podłogowej po prawej stronie, aby zrównoważyć wagę kierowcy (co w moim przypadku i tak jest bardzo trudne ???? ). Auto jest w całości spersonifikowane, dotyczy to zarówno doboru zawieszeń jak i wyważenia samochodu, ustawienia fotela, kierownicy. Nadwozie wykonane na bazie szkieletu karoserii BMW M 10, po precyzyjnej regeneracji i wzmocnieniu zastosowano lekkie maski przednią i tylną oraz poszerzone body oraz szyby z poliretanu.
Obecnie jesteśmy po testach i samochód praktycznie gotowy jest do wyścigu. Obecnie odnotowaliśmy pierwsze 10 godzin testowych i szczerze mówiąc uważam, że jest to jedno z najlepszych aut jakie miałem do dyspozycji, a jeździłem już takimi markami jak Toyota GT For(A grupa), Renault Clio Maxi, Lancia Integrale oraz Lancerami grupy A oraz grupy H. Cały zespół, łącznie ze mną odczuwa satysfakcję, że udało nam się „wyprodukować” w każdym detalu tak dobry samochód. Po wyścigu skompletowany zostanie skład osobowy naszego zespołu i chętnie podzielę się moimi przemyśleniami po zawodach.
Moje założenia zarówno na ten wyścig, jak i na całą resztę sezonu są dla mnie oczywiste. Maksymalnie szybko „dogadać się” z samochodem, ocenić miejsce w którym będę się znajdował i ewentualne podjęcie rywalizacji w przyszłym sezonie w całej edycji w walce o tytuł Mistrza Polski z ewentualnymi kontaktowymi startami w Mistrzostwach Europy. Generalnie więcej wobec siebie przede wszystkim będę mógł określić po wyścigu w Magurze. Sam jestem ciekawy czy w wieku 71 lat całkiem „zardzewiałem” czy tylko troszeczkę ????
Pozdrawiam,
Jan Naczelnik Kościuszko